Friday 19 January 2018

PROGRAM SEMARAK BAHASA MELAYU DI WILAYAH SATUN, SELATAN THAILAND

Program ini merupakan buah tangan terakhir semasa bertugas di IPG Kampus Perlis. Pengalaman bersama-sama dengan rakan Jabatan Pengajian Melayu menjadi bingkisan kenangan yang membungkus  keseluruhan peristiwa sepanjang bertugas di IPG Kampus Perlis.

8 Januari 2018 : Pada pukul 7.15 pagi Pn. Norshabihah mengambil saya di hadapan Maybank Changlun. Begitu banyak barang dan bekalan yang kami bawa. Saya bawa periuk NOXXA. Pn. Norshabihah pula  membawa dua biji  periuk, kuali dan dapur gas kecil. Bahan memasak pun berlambak-lambak.
Rombongan kami  berkumpul di sempadan (Wang Kelian) lebih kurang pukul 9.00 pagi. Lebih kurang pukul 10.00 pagi urusan di pintu masuk Thailand selesai. Drama passport pun ada. “Tapi syukur, Allah menolong kami”.
Related image
Pada awal pagi pintu sempadan Wang Kelian agak lengang

 Selesai urusan di sempadan kami seramai lapan orang  bergerak secara berkumpulan  dengan tiga buah kenderaan.
Saya bersama Pn. Norshabihah yang  sangat hebat dalam menguruskan program ini. 

Perjalanan sangat selesa kerana jalan raya tidak sibuk. Cuma kena berhati-hati dengan penunggang motorsikal. Kami melalui beberapa perkampungan dan pekan kecil, antaranya ialah Wang Prachan dan  Ban Chalun.

Lebih kurang pukul 10.30 (waktu tempatan) yang lewat satu jam daripada Malaysia kami tiba di lokasi program. 

No automatic alt text available.
Inilah penanda Sekolah Satunsansantisuksa, La-ngu; yang terletak dalam daerah Satun

Program Semarak Bahasa Melayu berlangsung selama lima hari  iaitu bermula 8 Januari 2018 hingga 12 Januari 2018.

Jadual sangat padat. Sepanjang hari kami mengajarkan Bahasa Melayu kepada sekumpulan guru BM di sekolah ini. Tetapi yang bagusnya setiap hari dihidangkan dengan makanan Thai yang sangat sedap  serta turut disediakan tempat penginapan yang sangat selesa untuk kami di Laguna Resort.

Laguna Resort terletak lebih kurang 7.5 km dari sekolah. dan lebih kurang 6 km ke Pak Bara iaitu jeti sebelum ke Koh Lipe. Pemiliknya seorang Islam yang juga merupakan ahli Lembaga Sekolah Satunsansantisuksa.

Image result for laguna resort satun
Chalet yang kemas dan bersih. Bilik pun luas. 
Malam-malam kami sempat memasak roti bakar, nasi goreng dan nasi berlauk udang segar. 

Lima hari di sini saya dapati tempat makan sarapan yang mesti pergi ialah kedai bertanda "halal" di tengah-tengan pekan Langu. Kedainya bersih dan roti canainya sangat sedap. kalau petang dan malam memang terbaik jika makan di kedai bapa kepada Waris. Waris ialah jurubahasa sepanjang program ini.

Pada hari terakhir kami bertolah ke Trang. Hari terakhir merupakan “hari besar” kepada program ini. Tidak tergambar dek kata-kata; biarlah gambar menceritakan segalanya. 







No comments:

Post a Comment